keskiviikko 25. tammikuuta 2012

Kohti toista kierrosta

"Ole mikä olet ja sano mitä tunnet,
koska siitä häiriintyvillä ei ole väliä
ja tärkeät ihmiset eivät pane pahakseen."
-Tri Seuss-

Presidentinvaalien ensimmäinen kierros käytiin viime viikolla ja me demarit saatiin kunnolla köniimme, niin täällä Porissa kuin koko Suomessakin. Hyvin hämmentävää oli kyllä mielestäni että yli 40 prosenttia porilaisista äänestäjistä äänesti Niinistöä, Pori kun ei perinteisesti ole kokoomuslainen kaupunki. Selvästikään kaikki ei äänestäneet puolueen mukaan. Omasta mielestäni kyllä ehdokkaan puolue kertoo ehdokkaan arvoista ja asenteista. Tästä tappiosta ei pidä kuitenkaan lannistua vaan pitää lähteä kohti uutta nousua! Myöskään ei pidä unohtaa ettei vaalit vielä olleet ohi. Ensi viikolla valitaan Suomen seuraava presidentti ja ehdokkaina on kokoomuksen Sauli Niinistö ja vihreiden Pekka Haavisto. Helpolla ja hyvin mielein pystyin valitsemaan näistä kahdesta ja valinta oli ehdottomasti Pekka Haavisto, jota pidetään vähän puna-vihreänä. Itsekin olen joissakin aioissa "viherpiipertäjä" ja poliittisesti ehdottomasti demari. Haavistosta en löydä oikein huonoja asioita. Homous nyt minua ei haittaa tipantippaa. Se on vähän niinkuin "so what" niinkuin eräs tapaamani ihminen sanoi nuorempien ajattelevan. Monet ihmiset tarttuvat asioihin joilla ei ole mitään tekemistä mielestäni presidentin työn kanssa. Toivon todella että Haavistosta tulisi Suomen seuraava presidentti ja olen tyytyväinen siihen mitä sanomaa hän on jo levittynyt.

Viime keväänä monet äänestivät protestina (näin jotkut minulle kuvasivat valintaansa) ja muutoksen halussa Perussuomalaisia. Mihin se kuitenkin vei. Timo Soini sanoo ettei rasismi ole lisääntynyt, mutta sanoisin että kyllä se on tässä pikkuhiljaa tullut näkyvämmäksi ja hyväksytymmäksi. Perussuomalaisilmiö aiheutti selvästi sosiaalisessa mediassakin rasismin näkyvyyden lisääntymistä, osa piiloutuu maahanmuuttokriittisyyden taakse, mutta sen kyllä erottaa rasismista jo siinä miten asioita käsitellään ja miten niistä puhutaan. Esim. facebookissa olen huomannut maahanmuutajiin ja pakolaisiin liittyvien negatiivisten juttu- ja vitsilinkitysten lisääntyneen ja kommentit linkityksiin ovat usein aika ikäviä ja yleistäviä.

Nyt näkyy toisenlaisen asenteen esille tuominen yhteiskunnassamme ja se on hyvin mieleeni. Suvaitsevaisuus on noussut esille isonakin asiana ja sen edistämisen puolesta on pidetty puheitakin, käyty keskusteluita ja ryhdytty toimeen. Vain asioista keskusteleminen voi muuttaa asenteita ja teot  asioita.

Olen sanonut että on huono syy olla äänestämättä Haavistoa siksi, että hän on homo ja olen todellakin tätä mieltä! Minun on vaikea jotenkin ymmärtää sellaisia arvoja, ne eivät ole lähellekään minun arvojani. Toivottavasti kauhean moni ei tällä perusteella valitse oikeasti presidenttiehdokastaan, kyse on kuitenkin vähän isommista asioista. Tämän vain kuulee joidenkin perusteluiksi ja sen ei pitäsi olla ainakaan ensimmäiseksi mieleen ja suusta ulos tuleva syy mielestäni. Toivon todella että ihmiset todella miettivät ja punnitsevat tällaisen päätöksen edessä ehdokkaita, eivätkä etsisi vain niitä huonoja syitä yhden epämieluisan piirteen  takia. Tällaistakin mielestäni on ilmennyt. Olen kuullut että joku päivittelee ettei olisi uskonut joutuvansa äänestämään ikinäkään kokoomusta, mutta minä sanoisin ettei ole pakko. Jos kumpikaan ehdokas ei mielytä tipantippaa ja ovat ajatuksissa samoilla viivoilla, ohjeeni on "jätä äänestämättä"!

"Voit olla onnellinen vain,
jos asiat joihin uskot,
ovat samoja kuin asiat, joita teet."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti