lauantai 7. huhtikuuta 2012

Teneriffan reportaasi

Kauan odotettu Teneriffan matka on nyt takana. Viikko on lyhyt aika, suosittelisin kahta jos mahdollista! Oli todella rentouttavaa ja mahtavaa ja vähän matkakomuksien jakoa nyt tännekin.

Ollaan aina ajettu yöllä Helsinkiin jos aamulla lähtö ja niin tälläkin kertaa. Yhdeltä yöllä lähdettiin ajamaan ja seiskalta aamulla oli lähtö. Ei se nyt kauhean pahalta ole aiemmin tuntunut, mutta kokoajanhan tässä vanhetaan :D ja nyt täytyy sanoa että olisi menomatkalle kannattanut varata tuo lentokenttähotelli. Matka sujui hyvin mutta eka päivä lomakohteessa meni vähän tokkurassa ja päikkäreitä nukkuen.... Ensimmäisestä päivästä olisi varmasti saanut jo paljon enemmän irti jos olisi yön nukkunut ja vasta aamuyöstä herännyt ja kipsutellut lentokentälle...

Suunta oli tosiaan Teneriffa ja siellä Playa d. las Americas. Hotellina (K16) hotelli Sunprime coral suites, Coral Beach. Hotelli oli aivan loistava! Tarjosivat heti tullessa respasta skumppalasilliset ja huoneessa odotti pieni punaviinipullo pöydällä. Muutenkin hotelli vimpan päälle ja lähtiessä lähtöselvityksen sai tehtyä hotellilla ja hotelli hoisi laukut lentokentälle, niin ettei lentokentällä tarvinnut muuta kuin kävella turvatarkastukseen.

Päivät oli usein aamulla aurinkoisia mutta puoliltapäivin pilvisiä, mutta lämpimiä ja pilvet väistyivät siinä kahden-kolmen maissa. Lämpöä riitti siinä +25 asteen paikkeilla arviolta.

Keskiviikko

Toisena päivänä oli pieni tervetulotoivotustilaisuus Tjäreborgilta ja käytiin siellä jotta saatiin heti vesipuistoliput ja retkiliput La Gomeralle hankittua. Ei tarvinnut niitä sitten enää miettiä. Tervetulotilaisuuden jälkeen lähdettiin Jungle Parkkiin. Ajateltiin että on hyvä päivä lähteä jossain käymään kun torstaille oli tiedossa yleislakkopäivä. Jungle Park oli Americassissa ja ihan tarpeekis iso meille. Saaren pohjois osassa Puerto d. la Cruzissa olisi ollut isompi eläinpuisto Loro Parque. Lorossa olisi mennyt koko päivä jo tuon etäisyydenkin takia, mutta varmasti näkemisen arvoinen paikka.

Jungle Parkkiin lähdettiin puoliltapäivin ja oltiin takaisin hotellilla jo joskus neljän jälkeen ja ehdittiin vielä suuntaamaan auringonottoon KATTOTERASSILLE! Illalla suunnattiin oppaiden suosittelemaan Michelangelo ravintolaan, jossa kehuttiin olevan hyvät pihvit. Eikä suotta kehuttu, ruoka oli täydellistä ja matkan aikana tämä osoittautui kyllä parhaaksi paikaksi missä kävimme syömässä. Tällä ekalla visiitillä kyseisessä ravintolassa söin jotain uutta minulle, pihviä maksapateella ja oli hyvää!!!!

Torstai

Torstaina oli todella aikainen herätys, kello oli soittamassa jo puoli kuudelta, mutta jo viiden aikana lakkoilevat ihmiset herättivät autotööttäilyillään meidät. Aikainen herätys oli tarkoituksellista, sillä sen takia saimme La Gomeran saariretken liput puoleenhintaan. Tjäreborgilla on sopimus PuroWool nimisen yrityksen kanssa ja jos lähti heidän villatuote esittelyä katsomaan sai retkiliput yhteen retkeen per pää puoleenhintaan ja tottakai tartuimme tähän sillä säästimme tällä 77 euroa. Villatuotteita ei tullut tällä kertaa hankittua. Tilaisuuteen oli bussikuljetus ja tajolla oli pieni (hiilaripommi) aamupala.

Hotelille kun takaisin päästiin, oli sielläkin vielä aamupala-aikaa jäljellä, joten tottakai nauteimme sitten hotelilla vielä kunnon aamupalan, jonka jälkeen lojuimme hetken kattoterasilla. Kuitenkaan vielä ei kannattanut ruveta auringonottoon sillä pilvet tulivat taas auringon eteen muutamaksi tunniksi. Lähdettiinkin käppäilemään pieniä palmukujia ja törmäsimme lakkokulkueeseen. Lakkokulkue oli todella suuri, arvioitiin että joku pari-kolmesataa metriä pitkä kulkue. Kulkue oli rauhanomainen, mutta todella kovaa meteliä piti, Riku katsoi kännykkänsä desibeli mittarista, joka näytti 80 desibeliä, vaikka oltiin ulkona eikä nyt ihan vieressä. Lakkoilijat oli hankkineet pillejä, joilla pitivät meteliä, myös lakkohuutoja kuului ja autoista soitettiin musiikkia, uskoisin työväenlauluja, siltä ne kuulostivat vaikka kieltä ei osaakaan. Kaupat sulkivat ainakin osaksi aikaa ovensa, tosin jotkut kaupoista avasivat ovet kun kulkue oli ohi mennyt.... Myöhemmin päästiin sitten auringostakin nauttimaan!

Illalla käytiin kreikkalaisessa syömässä, ravintola taisi olla El Greco niminen, ruoka ihan hyvää, muttei mitenkään mieleenpainuvaa. Jälkkäri jäi kyllä mieleen aikamoisena pettymyksenä. Jälkkärilista oli kyllä iso ja valkkasin sieltä cappuchinopikarin, joka osoittautui tyyliin kaupan muoviseksi jäätelöpikariksi....

Perjantai
VESIPUISTOON!!!!

Ollaan kummatkin aikamoisia vesipuistofaneja :D ja Teneriffalla vesipuistoja onkin kaksinkappalein, kuitenkin yksi vesipuisto riitti meille :D Siam Park on keskieuroopan suurin vesipuisto, jossa on tyyliksi valittu Thaimaa! Upea paikka sekä visuaalisesti että kokemuksellisesti. :D Siam parkiin lähti ihan meidän hotellin läheltä ilmainen bussikuljetus ja heti ekalla kyydillä suunnattiin tuonne vesipuistoon ja viimeisellä lähdettiin pois. Tower of power oli ainoa johon en mennyt, mutta Rikuhan siihen halusi ensimmäiseksi. 28 metriä suoraa pudotusta ja lopuksi haialataan läpi, ei kuulemma ehtinyt mitään näkemään :D Nuo pystysuorat laskut vaan ei ole minua varten vaikka muuten menen mihin vaan ja siinä kohtaa kun muut yleensä kiljuvat minä alan nauraa ihan hervottomasti. Tuolla oli 10 eri mäkeä + pitkä villijoki, jossa oli vähän vauhdikkaampikin osa ja joka meni myös haialtaan läpi. Se olikin aika pitkä pätkä kun mentiin haialtaan läpi ja oli ihan hienoa katsoa kun hait ja jotkut muut merenlävät uivat ympärillä, me oltiin tietty turvallisesti putken sisällä :D Lisäksi puistossa oli lapsille aika magee paikka, Lost city johon me ei kylläkään tarkemmin tutustuttu, mutta todella iso Peter Panista tuttu Lost City tyylinen vesipeuhaamispiste. Siam Parkista löytyi valkoinen hiekkaranta ja turkoosi merivesi allas, jossa oli myös aaltokone, joka teki 4 metrisiä aaltoja.

Illalla kävimme syömässä Intialaisessa, Bombay blue nimisessä ravintolassa. Ruokalista oli minulle hieman hankala lukuisten hedelmäallergioitteni takia. En ollut varma mitä uskaltaisin ottaa, päädyin Tikka masala kanaan. Ruuassa taisi olla jotain mikä hieman allergisoi, mutta ei pahasti onneksi. Joku pieni kutiseva patti tuli kitalakeen, joskus saattaa kyllä tulla jostain valkkaristakin ja sellaistakin tuli ruuan kanssa siemailtua, joten en ole aivan varma missä syy, mutta allergialääkkeellä lähti... Ruoka oli todella hyvää!!!

Lauantai

Sitten olikin vuorossa La gomeran saariretki. Hotellilta haki bussi jo aamutuimaan 7.50, lautalla mentiin toiselle saarelle ja illalla kuuden aikoihin takaisin hotellille. La Gomeralla tosin olisi ollut kauemmankin :) La Gomera on Teneriffan pieni vuoristoinen naapurisaari. Asukkaita saarella on 20 000. Maisemat saarella vaihteli kovasti karusta vuoristomaisemasta rehevään vuoristomaisemaan ja ihana satumetsäkin nähtiin. La Gomeralla on pitkä historia ja Kolumbuksenkin kerrotaan käyneen saarella je viettäneen siellä aikaansa. La Gomeralla on kehitetty aikoinaan vihellyskieli viestien eteenpäin viemiseksi ja lounasravintolassa saimmekin kuulla ja nähdä esityksen vihellyskielestä.

Kansallispuistossa kävimme, mutta valitettavasti visiitti oli hyvin lyhyt, itse olisin halunnut kulkea edes jonkun pienen retkireitin puistossa, mutta tällä järjestetyllä retkellä ei tähän ollut mahdollisuutta. Puut puistossa kasvoivat sammalta ja usein puistossa on usvaista ja hyvin kosteaa. Ilma oli todella helppoa hengittää, kevyttä ja raikasta, eron huomasi selkeästi. La Gomeraa kutsutaan myös noitien saareksi ja kansallispuistosta löytyi kivistä tehty kehä, jossa kuulemma noidat sitten käyvät tekemässä taikojaan ja noitumassa. Tätähän oli pakko kokeilla ja yht´äkkiä valokuviin ilmestyi Rikun ympärille sumukehä :D

Saarella sää vaihetli myös todella paljon, välillä oltiin korkeuksissa jossa oli viileämpää ja välillä aurinkokin oli pilvessä, välillä taas oli hyvinkin helteistä.

Saarelta tuli ostettua punaista, hieman tulista Mojo-kastiketta ja palmuhunajaa kotiin viemisiksi. Mojo-kastikkeen ajattelin heti sopivan hyvin kesän grilliherkuille ja palmuhunaja tehtiin palmuista kerättävästä mahlasta ja oli vähän siirapin oloista, hyvää esim. lettujen tai jäätelön kanssa....

Saarelta pois lähdettyämme suuntasimme illalla vielä Los Cristianoksen suunnalle Chill Out nimiseen ravintolaa, jota oltiin kehuttu hyväksi tapas ravintolaksi. Tapas ruokailu on hyvinkin minun makuuni ja Espanjan Torremolinoksessa eräs tapas ravintoa vei minut ihan mennessään eräänä kesänä, Matahambre (löytyy muualtakin manner Espanjasta, suosittelen!). Tämä Chill Out oli aivan eri tyylinen, mutta se ei häirinnyt. Ravintola oli ihanalla paikalla meren rannalla, Los Cristianoksen ja Playa d. las americasin rajamailla. Rantakatua pitkin kun lähti kulkemaan, ravintolan löysi. Kuitenkin itse ruoka oli sitten hieman pettymys, se ei tuonut minkäänalaista WAU efektiä, vaan se oli ihan ok....

Sunnuntai

Rentoilua! Rantsulla kävelyä ja shoppailua, auringonottoa ja pulahteluja!

Lounaalla käytiin Michelangelossa, hyväksi todetussa ravintolassa. Michelangelossa olikin hyvä lounastarjous, 9,50 ja siihen kuului alkuruoka, pääruoka ja yksi juoma. Alkuruuista ja pääruuista sai noin 6 vaihtoehdosta valita omansa ja ruoka oli jälleen loistavaa!

Skumppaa hotelilla...

Illalla käytiin matkaopaslehtisen mainitsemassa Banana Garden ravintolassa, jossa mainostettiin olevan myös Meksikolaista ruokaa ja ihan jättehyvät tortillat vedettiinkin. Jälkkäri menu oli jotenkin so 80´s ja jäi väliin. Siis menu oli painatettukin varmaan joskus 80-90-luvun vaihteessa :D Tortillat jäivät kyllä erittäin hyvinä mieleen. Paikassa oli myös vanhahko mies joka kävi kyselemässä laulutoiveita asiakkailta ja soitteli sitten levyltä niitä :D Myöhemmin illalla olisi ollut tarjolla käsittääkseni myös livemusiikkia tai cabare esityksiä illasta riippuen.

Shopattua tuli ihana Betty Boop kassi joka oli ihan must saada ja uusi hajuvesi DKNY:n fresh blossom, ihanan kesäinen tuoksu.

Maanantai

Viimeinen päivä kohteessa ja uhkaavalta näytti ilma. Jossain päin saarta satoi ja hetkeksi tuli viileämpi hetki, mutta sadepilvet eivät tulleetkaan Americasiin ja hellekin sai jatkua! Käytiin vähän tuliais-shoppailuilla ja bongasin kivan näköisen, ehkä vähän trendikkään oloisen Monkeys ravintolan ulkoilmassa (osaksi katettuna), jossa kävimme lounaalla ja olikin todella maittavat purilaislounaat. Paikassa oli aivan mahtava drinkkilista ja sieltä bongasin "must have" jälkkärin nimeltään Toffano. Toffano sisälsi vaniljajäätelöä, banaanilikööriä ja kinuskikastiketta, oli vähän niinkuin pirtelö eikä tainnut siälstää kuitenkaan paljoa tuota alkoholia ja aivan loistavan herkku!

Arskaa otettiin viimeiset kerrat vielä päivällä ja alkuillasta...

Illalla ei haluttu ottaa riskiä ruuan suhteen, joten suunnattiin Michelangeloon. Itse söin alkuruuaksi vuohenjuustoa mm. mojokastikkeella ja palmuhunajalla, pääruuaksi lammasta joka suli suuhun ja jälkkäriksi kunnon suklaaunelma, vaniljajäätelöä ja kermavaahtoa joiden sekaan tarjoilija pöydässä kaatoi lämpimän suklaakastikkeen.... Siis täydellinen menu!

Tiistai
Kotiinlähtöpäivä.....

Ja eikun uutta reissua suunnittelemaan vaikkapa kesäksi :D Ja loma jatkui ja jatkuu kuitenkin Suomessa vielä pääsiäisen yli.... :)