keskiviikko 11. heinäkuuta 2012

Budapest 4.-7.7.2012

Kesälomaa on vietetty jo reilu viikko ja loman alkuun lähdettiin miehen kanssa Budapestiin pienelle kaupunkilomalle. Oltiin kolme yötä, neljä lähes kokonaista päivää tuossa helteisessä ja upeassa kaupungissa. Viime kesänä kun oltiin Rikun kanssa Prahassa, ajattelin että seuraava kaupunkilomakohde tulee olemaan Budapest ja vaikka Budapestikin aivan ihana kaupunki oli, ei se silti pystynyt vetämään vertoja Prahalle! Mutta kumpaakin kaupunkia voin suositella. Budapestissa oli selvästi jo suurkaupungin meininkiä. Ihanan vanhoja taloja paljon ja paljon suihkulähteitä :)

Budapestissa oli tosiaan helle! Voisi sanoa että saunoimme neljä päivää hieman huonosti lämmitetyssä ja kuivassa saunassa :D Välillä pääsimme vilvoittelemaan hotelliin, ravintolaan tai kauppaan. Hotellissa ilmastointi onneksi pelasi oikein hyvin ja niin monessa ravintolassa ja kaupassakin, niissä joissa ei pelannut niin ei kauaa sitten viihdyttykään.

Ensimmäisenä päivä tuo yli 40 asteen lämpö oli kyllä shokki! Koko reissun aikana oltaisiin varmastikin enemmän kuljettu jos ei olisi ollut noin kuumaa. Kuumuus kuitenkin hidasti matkantekoa ja vei voimia. Minä, joka yleensä en nuku päikkäreitä, nukuin tällä reissulla joka päivä päiväunet ja yhtenä päivänä nukahdin jopa jalat kohti kattoa, vasten seinää :D

Hotellimme oli Pestin puolella. Budapestinhän jakaa Tonavajoki ja toinen puoli on Budaa ja toinen Pestiä. Hotellimme Design Hotel Marmara oli turkkilaistyylinen hotelli keskustan reunalla.

Hotellihuoneemme
Hotellin atrium

Hotellin aula
Aulabaari
Ensimmäisenä päivänä oltiin jo hyvissä ajoin Budapestissä, klo 11 maissa ja hotellille asetuttuamme käytiin jokirannassa kääntymässä ja illemmalla suunnattiin keskustan suuntaan ja kohti keskustan pääkatua Vaci Utcaa. Vaci Utcan alussa oli heti Hard Rock Cafe jossa kävimme tietysti syömässä perinteisesti Burgerit ja shoppaamassa meikäläiselle + tuliaiseksi paidat! Kierreltiin hieman keskustaa ja ihmeteltiin vähän jo kauppojakin.

Torstaina lähdettiin aamupalan jälkeen suuntaamaan "Iloisuuden huvipuistoon". Me hullut kävelimme sinne :P Huvipuiston vieressä olisi ollut myös eläintarha ja sirkus, mutta nämä jätettiin tällä kertaa kyllä väliin. Sirkuksella oli ikää jo yli 100 vuotta ja se oli kiinteä sirkus jossa oli kyllä useampana päivänä viikossa esityksiä. Jo vuonna 1866 perustettu eläintarha olisi myös ollut matkaoppaan ja muiden käyneiden mukaan hieno paikka, mutta sai jäädä myös väliin. Huvipuistolle sirkuksen ja eläintarhan ohella oli jo myös kertynyt ikää, nimittäin huvipuisto on ollut toiminnassa vuodesta 1878. Turvallisuussyyt ovat pakottaneet puiston luopumaan vähitellen vanhemmista laitteista ja tilalle on tullut uututtaan hohtavia laitteita, tuttuja myös Suomen huvipuistoista.  Puiston suojelukohteisiin kuuluu puinen/kullattu karuselli vuodelta 1902 ja puinen vuoristorata vuodelta 1922. Kummatkin näistä laitteista olivat käytössäkin ja kumpaakin testattiin. Varsinkin karusellissa tuli vanhanajan tunnelmaa. Puinen vuoristorata löytyy myös Suomesta ja olikin hyvin samantyyppinen kuin Linnanmäen rata. Tässä radassa myös vaunut olivat puuta.

Huvipuiston jälkeen käppäiltiin Vajdahunyadin linnalle, jossa kävimme vain vähän sisäpihalla kurkkimassa linnan rakennuksia ja ihailemssa puistoa. Linnalta lähdimme käppäilemään Sankareiden aukion kautta hotellille, mutta Sankareiden aukion jälkeen jalat eivät enää pitkälle kantaneet ja otimme loppumatkaksi taksin. Taksimatkustaminen olikin suht edullista, saa olla vain tarkkana että ottaa luotettavan taksin (keltainen rekisterikilpi + keltainen taksikyltti katolla). Juotua tuli kyllä paljon ja syötyäkin hyvin mutta ei ilmeisesti tarpeeksi, sillä oli hyvin voimaton olo.... No hotellilla kutsuikin pienet päikkärit.

Vajdahunyadin linna
Sankareiden aukio
Torstai-iltana lähdettiin taas suuntaamaan keskustan suunnalle. Joka päivä ohitettiin Vapaudenaukio vähintään kerran. Keskellä vapaudenaukiota kohoaa Obeliski Puna-armeijan muistolle.

Perjantaina lähdettiin aamulla suuntaamaan kohti Budan puolta ja matkalla kävimme Margitsaarella, jossa oli hyvin korkea suihkulähde. Margitsaarta ei sen kummemmin kierretty, mutta jos ei olisi ollut niin kuuma olisi ollut kiva vuokrata saaren alkupäästä hullunkuriset polkupyörät ja kiertää saari läpi. Saari ei kuitenkaan ollut niin iso etteikö sitä olisi kiertänyt ja vaikka kävellenkin, pituutta saarella on n. 2,5km. Kuitenkin meidän täytyi säästää voimia, jotta jaksettiin kävellen suunnata kohti Budan Kuninkaanlinnaa.

Täytyihän sitä nyt suihkulähteessä käydä vilvoittelemassa :)
Tonavan jokivartta tuli tovi käveltyä, mutta perille päästiin ja linnan kukkulalle noustiin köysirataa pitkin. Linnalla näimme myös vahdinvaihdon, joka kyllä oli aikamoien operaatio, käänöksineen ja aseiden kääntelyineen. Käveltiin sitten eri kautta takaisin hotellille ja ylitettiin hieno ja vähän keinuva ketjusilta, jolla on myös jo ikää, valmistunut silta kun on jo vuonna 1849.

Budan puolelta oli hyvät näkymät Tonavan varrella olevalle upealle Parlamenttitalolle
Linnalle köysirataa noustessa sai ihailla upeasti Pestin puolelle avautuvaa maisemaa
Vahdinvaihto-operaatio linnalla
Ketjusilta kuuluisine leijonineen
Perjantai-iltaa lähdettiin taas viettämään mukavaksi koettuun Pestin keskustaan. Hell´s Kitcheniä kuten muitakin Gordon Ramsayn ohjelmia seuranneena on jäänyt Beef Wellington mieleen ja ajatuksena joskus kyseistä ruokaa maistaa. Perjantai iltana Budapestissä tuli sitten tätä tilattua, mutta täytyy sanoa ettei Beef Wellington minua nyt vakuuttanut.

Lauantai vaikka olikin kotiinlähtöpäivä, oli vielä hyvä päivä ottaa viimeiset katsaukset kaupunkiin. Taksikyyti kun lentokentälle oli vasta klo 17 ja lento lähti vasta 19.25. Vähän kauppoja kiertelimme, mutta ostoksi ei tarttunut mukaan. Ulkomailta olisi kiva ostaa jotain sellaista jota Suomessa ei ole saatavilla, vähän jotain erilaista tai sen verran uutta ettei ole vielä rantautunut Suomeen, mutta ei sieltä viitsi samoja h&m toppeja tuoda joita saa kotikaupungistakin. Lisäksi kauppojen kiertäminen kun muutenkin on joskus ehkä rankaa niin kyllä se sitä oli ainakin helteellä, vaikkakin monissa kaupoissa ilmastointi pelasi. Myöskään vaatteiden sovittelu ei houkutellut jostain kumman syystä, mitä nyt oli hikoillut kokoajan ulkona ollessa... Ainoa ostos mitä Budapestistä kotiin toin oli jo ensimmäisenä päivänä ostettu Hard Rock Cafe paita.